Káva – pít, či nepít?

Káva – pít, či nepít?

Na kávu se objevují velmi vyhraněné názory. Asi tušíte, že vám tento článek neprozradí, zda máte kávu nadobro vypustit, či byste si měli pravidelně dopřávat dávku kofeinu – pravda bude někde mezi – ale nabídne vám různá pro a proti pití kávy, ať víte, co dobrého jejím pitím do svého těla přinášíte a jak mu naopak škodíte.

Pít?

Proč se káva pije především? Kvůli obsahu kofeinu. Je to stimulant, nabuzuje, zostřuje smysly. Ale pozor – nedodává tělu energii – pouze udržuje nervovou soustavu bdělou. Kofein je také znám pro neuroprotektivní účinky – údajně je vhodný jako prevence Alzheimerovy či Parkinsonovy nemoci a diabetu 2. typu. Kávová zrna obsahují cenné antioxidanty, které se zachovají dokonce i po upražení a v těle bojují proti volným radikálům. Nejdůležitější z nich jsou polyfenoly.

Poměrně smutný fakt je, že člověk, který konzumuje typickou západní stravu, získá více antioxidantů z kávy, než z ovoce a zeleniny. Dále je v kávě relativně hodně B2, B5, B1, B3 či kyseliny listové a mnoho minerálních látek. Podle některých studií káva působí prevenčně proti některým druhům rakoviny (jater), ale pro jiné druhy je zase naopak riziková (močový měchýř).

Či nepít?

Kafe zvyšuje krátkodobě krevní tlak a konzumací většího množství kofeinu se zvyšuje hladina homocysteinu v těle, čímž se zvedá i riziko rozvoje kardiovaskulárních onemocnění. S krevním tlakem souvisí i dehydratace, která je často s kávou spojována. Prokrvením ledvin dochází k o něco rychlejší produkci moči, a tak se doporučuje kávu zapíjet vodou.

Kofein je droga, takže si na něj tělo zvykne a pro požadovaný efekt budete muset jeho dávky pomalu zvyšovat. Pokud si navyknete a zůstanete od kávy odstřihnuti, může se u vás projevit například bolest hlavy a únava. Je pravda, že díky kofeinu se nabudí pozornost, nejvíce asi 1,5 hodiny po vypití kávy. Ale pozor – díky nepřirozenému výkyvu pak ještě více pozornost klesne. Takže ve výsledku můžete po několika hodinách skončit s ještě větší únavou. Také pozor na to, když se celý den udržujete bdělí pomocí kávy, v důsledku čehož se vám nedaří se kvalitně vyspat a další den se vaše “existence” stane opět závislou na kofeinu.

Pokud vám po dávce kofeinu výrazně buší srdce, jste neklidní, třesete se nebo cítíte úzkost, můžete být na tuto látku přecitlivělí. V takovém případě se mu určitě vyhýbejte. Dále kofein není vodný pro těhotné a kojící ženy, děti a osoby trpící potížemi s trávícím traktem.

Kofein se v těle chová kyselotvorně, takže abyste předešli (či napravili) překyselení, dejte si také nějakou zásadotvornou potravinu – třeba čerstvé ovoce (viz článek o odkyselení organismu).

Jakou kávu pít?

Pokud kávu konzumujete pravidelně, dejte si záležet na jejím výběru. V dnešní době je káva často ošetřována pesticidy. Můžete-li si to dovolit, kupujte kávu organickou a připravujte ji čerstvě namletou. Nejvíce antioxidantů se z kávy zachová při přípravě horkou párou (klasické espreso, či z moka konvice). Nejzdravější káva bude taková, kterou si vychutnáte samotnou – bez cukru a smetany.

A kolik?Nepojmenovaný obrázek

Kolik šálků už je moc? Je to jako byste byli kuřák a vykouřili za den krabičku cigaret – téměř bez sledovatelného následku. Kdybyste ale byli nekuřákem, účinek nikotinu na vaše tělo by byl znásobený. Samozřejmě to je individuální, 2 šálky kávy denně určitě neuškodí a naopak takové množství přinese tělu pravděpodobně více užitku, než škody. Pokud vás zajímá přesnější odhad, kolik šálků konkrétního kofeinového nápoje si můžete denně dopřát, vyzkoušejte si tuto kalkulačku:

MY COFFEE LIMITS

Káva a sport

Někteří nutriční odborníci doporučují konzumaci kávy před tréninkem. Jednak z důvodu nabuzení, a také proto, že zrychluje metabolismus a napomáhá spalování tuků. Další výhodou kofeinu je to, že snižuje chuť na sladké a oddaluje pocit hladu. Kofein dokonce do jisté míry dokáže tlumit bolest. Ale pozor, pokud nejste pravidelní konzumenti, tak se požívání většího množství kávy pro zahnání hladu a nebo před ranním tréninkem vyhněte, mohla by se vám zamotat hlava, či byste si akorát podráždili žaludek. Bezprostředně po sportu se kávě taktéž vyhněte, zpomalila by regeneraci a tvorbu svalů.

Ať už je to s kafem jakkoliv, pokud vám posezení u kávy v příjemné kavárně s přáteli udělá upřímnou radost, určitě to na vaše zdraví bude mít pozitivní vliv.

„Lidé žádají v modlitbách od bohů zdraví, ale že sami v sobě mají nad ním moc, nevědí.“ – Démokritos. I já ráda přemýšlím nad svým životním stylem a baví mě objevovat, co se mému tělu líbí a co mu nedělá dobře. Ráda běhám a ráda jím, ale správné věci. Vařím bez masa a často experimentuji i s veganskými recepty. Snad vás moje příspěvky potěší. :-)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *