Obsahuje špaldová mouka lepek?

Obsahuje špaldová mouka lepek?

Víte, co je to špalda? Je špaldová mouka opravdu bezlepková, tak jak tvrdí některé zdroje na internetu?

Co je to špalda

Špaldová mouka je jedna z nejpopulárnějších celozrnných mouk v dnešní době. Vyrábí se ze špaldy – je to obilovina, která patří do stejné rodiny obilovin jako pšenice, avšak od pšenice se odlišuje mnoha vlastnostmi. Špalda je prastará obilovina, na které si pochutnávali obyvatelé blízkého východu již před 9000 tisíci lety. Chléb špaldy se pekl již ve starověkém Řecku. Dnes je špalda velmi populární v celé Evropě i ve Spojených státech a patří mezi nejpoužívanější potraviny zdravého životního stylu.

Proč je špaldová mouka zdravější než pšeničná mouka?

Špaldová mouka je považována za lepší a zdravější než bílá pšeničná mouka. Proč je tomu tak?

  • Špaldová mouka vzniká semletím celého zrna, na rozdíl od bílé mouky, jejíž zrno je před semletím zbavené obalu (plevy). Navíc, špalda je známá tím, že obsahuje dvojitou plevy, která chrání zrno před pesticidy a vnějšími negativními vlivy.
  • Obsahuje více vitamínů a minerálů. Konkrétně vitaminy B1 a B2, více hořčíku, magnézia a fosforu a zinku právě díky tomu, že obsahuje umletou plevu.
  • Lépe stravitelná. Špaldová mouka obsahuje více vlákniny, proto je příznivá na trávení. Pojídáním špaldové mouky se můžeme vyhnout zácpě a zajistit správné pracování střev a vstřebávání živin.
  • Obsahuje nejvíce bílkovin. Ze všech obilovin, má právě špalda největší množství bílkovin (až 16% na 100g).

Špaldová múka nie je bezlepková

Přestože je špaldová mouka výživnější než bílá mouka, obsahuje lepek. Pokud jste někde četli, že je špalda bezlepková, je to velký omyl. Je ale pravda, že špaldová mouka obsahuje mnohem méně lepku než pšeničná. Z tohoto důvodu je vhodná pro lidi, kteří mají určitou intoleranci (nesnášenlivost) na lepek. Pozor, intolerance není totéž co celiakie. Celiatici nemohou jíst ani špaldovou mouku; prostě nic, co obsahuje lepek.

Co když mám intoleranci na lepek

Intoleranci na lepek můžete zjistit u lékaře, ale úplně stačí i pozorovat své tělo. Pokud se po kousku pizzy nebo bílém chlebu cítíte těžko, máte nafouknuté břicho a jste unavený, vaše tělo s lepkem bojuje. Jeden z nejlepších testů na intoleranci můžete najít v knize od Novaka Djokoviče. Známý tenista trpí intolerancí na lepek, která mu dlouho bránila podávat nejlepší výkony. Proto napsal knihu. Test, který popisuje v knize, spočívá v tom, že vysadíte pšenici alespoň na 2 týdny, ale úplně. Žádný chléb, těstoviny, polotovary, zahuštěné omáčky. Když to vydržíte a pak si po 2 týdnech dopřejete kousek chleba, ihned uvidíte, jak očištěné tělo reaguje na lepek.

Jeho knihu jsem přečetla za dva dny. Doporučuji, protože obsahuje seznam všech alternativ, které člověk může jíst, když se chce stravovat bezlepkově. Možností je mnohem víc, než si dokážete představit.

Pokud jste už četli knihu od slavného tenistu, napište nám svůj názor. Byla pro Vás přínosná?


 

 

 

Ráda jím, miluji procházky v přírodě a ze sportu mé nejvíc baví plavání a pilates. No někdy jsou prostě dny, kdy mi chybí motivace a čas. Proto vymýšlím různé jednoduché recepty, cviky a inspirace, které mě trochu nakopnou. Svoje zkušenosti jsem chtěla sdílet a proto vznikli fitnápady.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *