Vědeli jste, že většina lidí cvičí dřepy špatně?

Vědeli jste, že většina lidí cvičí dřepy špatně?

Dřepy neboli anglicky “squats” jsou cvikem, který většina lidí cvičí špatně.

Dřepy se učíme už jako malé děti ve škole na tělocviku. Bohužel, učí nás to špatně. Verze dřepů naučených ze školy je extrémně náročná na klouby (hlavně kolena). Já sama jsem se dřepy naučila až v dospělosti. Možná je to proto, že učitelé jsou starší a učí nás zastarané postupy…Téma stavu školstva by určitě byla na několik kapitol :-)

Co jsou to dřepy

Dřepy jsou základní cvik každého sportovce a bodybuildera. Cvičí se pro posílení stehenných a hýžďových svalů a zlepšuje se flexibilita a mobilita kloubů. Dřepy, tak jako většina cviků, zlepšují cirkulaci krvi a lymfy.

Jaké svaly při dřepech cvičíme

Pri cvičení dřepů posilejeme hlavně hamstring a čryřhlavý sval stehna. Stejně dostávají zabrat i velké hýžďové svaly. Nesmíme zapomínat i na brušní svaly. Pokud správně dýchate a zapojíte tak i břicho, posilujete i brušní svaly.

squat-delavier

Power squat (dřep s činkou) a anatómie svalů. Zdroj: allaboutpowerlifting.com

Jak správně cvičit dřepy

Pokud děláte dřepy správně, máte z toho více benefitů. Po prvé, skutečně posilujete hýžďové a stehenní svaly. Po druhé, nezatěžujete tak vaše klouby. No a po třetí, posílíte i balanc a bříšné svaly. Co tedy děláme při dřepech špatně a jak to dělat správně?

Jak to nedělat

Ruce máme vystřené a krčíme kolena. Jdeme koleny dopředu (za špičky prstů) a sedáme si úplně dolů až ke kotníkům. Tady nejvíc trpí kolena, na které přenášíme váhu. Zároveň tak nezatěžujeme hýždě a proto je ani pořádně neprocvičujeme. Takové dřepy nám to pozadí nespevní.

drepy

 

Jak dělat dřepy správně

Ruce máme ohnuté před hřed hrudníkem (jako bychom se chystali boxovat) anebo se držíme za lokty. První jde dozadu zadek (to dáva smysl:-) a kolena by neměli jít před spičky prstů. Je to jakoby sme si chtěli sednout na imaginární židli. Co je ještě důležitý, měli by ste mít při cvičení narovnané záda.
Na co myslet:

  • narovnané záda
  • kolena zároveň se spičkama prstů na nohou, nepřesahují za špičky
  • zapájet zadek i při cestě nahoru

Jak správně cvičit dřepy vám ukáže i nasledující video, kde to paní hezky popisuje:

Různé variace dřepů

Pokud se správně naučíte základní dřep, zmenšíte riziko urázu anebo přetěžení kloubů. Pak si můžete zkusit i různe varianty dřepů. Třeba s kettleballem, sumo dřep, dřep s výskokem…Variant je opravdu mnoho a já na cvičení doporučuju fitnessblender youtube kanál (anglicky).
Připomenu největší benefity dřepů:

  • čím víc dřepů, tím kulatější zadek
  • zlepšování flexibility kloubů
  • posílování svalů stehen

Nejlepší je cviky dělat raději pomaleji a pořádně, než rychle, protože to může mít dopady na naše zdraví.

 

Ráda jím, miluji procházky v přírodě a ze sportu mé nejvíc baví plavání a pilates. No někdy jsou prostě dny, kdy mi chybí motivace a čas. Proto vymýšlím různé jednoduché recepty, cviky a inspirace, které mě trochu nakopnou. Svoje zkušenosti jsem chtěla sdílet a proto vznikli fitnápady.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *